Så tar du reda på vad kunderna vill ha

De allra flesta har någon gång gjort en målgruppsanalys, där vi tar reda på vem vår tilltänkta kund är. Som med allt annat finns det olika nivåer på den information vi kan ta fram om kundens behov, önskningar och preferenser. Min uppfattning är att vi ofta nöjer oss med en tämligen ytlig genomgång av målgruppen, när det skulle kunna tjäna oss bättre att gå in på djupet på några specifika aspekter av målgruppens beteende.

I det här avsnittet av bibik podden går jag igenom fyra områden som jag anser är riktigt viktiga för att vi ska kunna förstå kunderna:

  • hur de är (i relation till det vi säljer)
  • problemet (förstås, det kan vi inte låta vara, utan det måste vi ha stenkoll på)
  • hur de tänker/beter sig innan köpet
  • själva köpmönstret

Min förhoppning är att du får några tankar som du inte har haft tidigare – och att dessa hjälper dig att lära känna din målgrupp mycket mer. Avsnittet finns på de flesta podcastplattformar,
Spotify (här)
eller direkt på poddens hemsida (här)

Enjoy!


Publicerat

i

av