7 vanliga misstag vi gör när vi idégenererar

tidigare idag lanserade jag “the tool” – ett hands-on verktyg för att praktiskt och steg för steg ta sig igenom idégenereringsprocessen. (spana in verktyget här). det här verktyget är skapat ur insikten om ett gäng misstag som vi gör när vi genererar idéer – missar som vi ibland inte ens är medvetna om, enligt tanken: “vi vet inte vad vi inte vet”. så nu tänkte jag uppmärksamma dig på dessa 7 misstag och på det faktum att “the tool” (såklart) hjälper till att lösa samtliga. without further ado…

  1. vi har inte samma förkunskapsnivå när vi sätter oss inför en brainstorming. några är väldigt pålästa och välinformerade, medan andra inte alls är ajour med det som de behöver ha koll på inför en brainstorming
  2. vi drar alla över en kam och tror att alla är kreativa på mer eller mindre liknande premisser. vi tar alltså inte hänsyn till att olika personlighetstyper har olika preferenser och önskemål för att få fram sitt mest kreativa jag
  3. vi rusar mot lösningen på bekostnad av problemformuleringen. på det enda brainstormingmötet. (här är det 2 fel faktiskt!)
  4. vi tror att idén blir klar på brainstormingmötet
  5. när vi väl har en idé så granskar vi den inte kritiskt. och slåss gärna för att den egna idén ska få se dagens ljus, vare sig det är den bästa idén eller inte
  6. vi validerar inte idén med potentiella kunder
  7. vi underskattar tiden för idégenereringsprocessen generellt

sa jag att “the tool” har svaren för allt detta ovan? YES, IT HAS! spana in verktyget (här). jag ser fram emot att hjälpa mängder med företag med detta! jösses vad jag hade velat ha det här när jag själv slet med idéer på olika företag.

(omslagsbild: Canva Pro)